Mr.Tabung

Wednesday, May 16, 2012

Banyaknyer bulu....


Comelnyerrrrrrrrrrrrrr.....itulah ayat yang akan aku keluarkan setiap kali aku tengok arnab. Aku pun tak pasti kenapa, aku lebih tertarik kepada arnab daripada kucing. Walaupun tindak balas arnab ni tak sehebat kucing yang mengenali tuan dan mengeluarkan bunyi. Si arnab ni jarang sangat kita boleh dengar ‘suara’ dia. Ihii.

Buat pengetahuan, sejak belum kahwin lagi aku telah membela arnab sebagai haiwan peliharaan. Arnab yang pertama aku bela telah diberi nama Cumi. Ini yang paling istimewa dikalangan arnab yang aku bela selepas dia sebabnya dia ni jinak, kalau dia lepak depan pintu, jangan harap dia nak beralih kalau kita nak lalu, samada kena angkat ataupun langkah je. Mungkin disebabkan itu, dia jadi obesity, ihii. Panjang dia selebar pintu masuk (bilik air) dan sangat gemuk serta bewarna kelabu.

Aku sempat membela selama 4 tahun dan bila aku kahwin dan berpindah rumah, aku lepaskan je kat depan rumah aku sebab dia memang tak akan keluar pagar (pasang jaring) habis kuat pun dia ambil angin je kat tepi pagar rumah aku tu. Dan disebabkan kejinakan dia tu jugaklah pada suatu hari aku cuma tinggalkan dia satu hari je, rupanya bila aku balik dah takde dan ternyata dah ada orang mencurinya. Hubby aku gigih mencari satu taman kawasan rumah tapi memang tak jumpalah kan. Sedih sangat. sob..sob..

Oleh kerana minat aku memang mendalam kat rabbit ni, aku telah membeli sekor lagi yang bewarna hitam putih dan aku berikan nama Cuki. Si cuki ni masa kecik pun dah menunjukkan sifat-sifat dia yang kurang jinak tak macam cumi, mungkin jenis baka anggora ni memang macam ni kot. Dan bila dah besar aku lepas kan jugak dari ‘rumah’ dia sebab kesianlah dia terkurung dalam sangkar. Tempat lepak dia ialah kat tepi grill sliding door.

Tak lama lepas tu aku beli lagi sekor jenis baka lion head yang bewarna coklat dan aku letakkan nama Cusi. Alahai bulunya sampai tutup mata, comelnyerlahhh. Uppss terlupa pulak, sebelum cusi ni aku dah membeli sekor bewarna hitam tapi malangnya tak sampai siang, malam tu jugak rupanya kucing dah membunuhnya walaupun aku dah letak dalam sangkar dan silapnya aku tak letak tempat yang tinggi. Iskk..kesiann..

Masa rabbit ni baby, memang susah sikit nak jaga sebab kucing suka je nak mengancam baby rabbit ni, jahat tol. Tapi bila dah besar, kucing pulak takut dengan dia.hahahahaha. payback time!

Nak dijadikan cerita, si cuki ni betina dan si cusi ni jantan, perghh apa lagik...dah nama pun rabbit (symbol playboy) asik buat anak jelahkan kejenya. First batch, dapat 5 ekor, aku dgn hubby bersilih ganti menyusukan (beli botol susu khas) anak-anak rabbit ni memandangkan ibu rabbit tak macam kucing, pandai jaga anak. Si rabbit ni lepas je beranak terus dibiarkan anak-anak dia tu, walaupun sebelum beranak dia dah buat bulu (mcm kapas) untuk masa anak dia keluarlah kot tapi tak jaga pun, bagi susu pun tidak. Kadang-kadang ada yang mati kena gigit semut, kena makan dgn kucinglah ataupun dia sendiri terpijak. Sebab waktu dia beranak kami pergi kerja ataupun waktu malam.

Mana yang hidup, sempatlah kami jaga. Muka baby rabbit ni masa mula2 lahir sangatlah tidak comel, dah macam muka khinzir pulak lebih kurang. Ihii.

Aku tak pasti baper kali dia beranak, tapi anak dia tak sempat besar dan ada sekali tu, aku dan hubby dah jaga sampai bukak mata dah baby tu, bangun pagi2 susukan sekor demi sekor dan ada 4 ekor masa tu dan kami letak dalam rumah masa pergi kerja. Rupa-rupanya si kucing ni boleh bau, dia masuk ikut tingkap mana entah dan bila kami balik tengok tinggal kepala je dan nak dijadikan cerita lagi si kucing ni masih ada dalam rumah kami sebab dah tak jumpa cari jalan keluar. Apa lagi hubby aku terus mengejor sampai terlanggor cermin pintulah kucing tu lari. Konpem serik nak masuk rumah aku lagik.

Untuk sekian kali nya lagi, beranak lagi si cuki ni, 4 ekor kaler hitam dan 2 ekor kaler putih. Untuk kali ni kami dah agak pro lah, setiap pagi aku akan baringkan si ibu dan ambik anak dia letakkan kat puting susu tapi si ibu ni kena pegang kuat-kuat kalau tak habis di terajangnya anak-anak dia. Kesian aku tengokkan anak-anak yang ada sampai tertidor kat perut ibu bila kenyang, barulah aku pindahkan dalam sangkar yang telah aku koyakkan kertas-kertas sepertimana ibu rabbit ni buat bila nak beranak. Barulah kami pergi kerja. Fuhh..penat seh. Setiap pagi tu, bangun awal semata-mata nak menyusukan.

Semakin besar aku tengok yang hitam-hitam legam ni makin lebat bulu nya, yang putih pun sama, comel giler. Yang putih sebijik ikut warna ibu nya tapi yang hitam tu ikut bulu sape pulak, bapak kaler coklat, isk konpius tol. Mesti kes curang ni..ihiiii.

Dipendekkan citer, sekor kaler putih dan sekor kaler hitam tak sempat besar mungkin sakit kot, mati. Dan tinggallah 3 si hitam dan sekor si putih. Yang itanm (1) Cutam (2) Cumi (3) Cucik dan yang putih Cutih. (kihkihkih) Makin hari makin tua lah ibu rabbit ni dan satu hari aku tengok dia macam sakit dan aku pun bawaklah pergi ke klinik haiwan yang selalu aku bawak mereka untuk dapatkan rawatan sebelum ni. Dia ditahan ‘wad’ sebab doktor nak buat pemeriksaan susulan dan keesokkan harinya doktor telifon aku dan memaklum ibu rabbit ni dah tua dan memang dah takde cara lain untuk dibagi rawatan dan doktor mencadangkan supaya dia ‘ditidurkan’ daripada menyiksa dia menanggung kesakitan. Walaupun berat dan sedih tapi aku dan hubby bersetuju sebab dah takde cara lain, aku memang tak pergi waktu doktor nak tidurkan dia, tak sampai hati, hubby aku pergi dan telah menanam kat area rumah aku jugak.

Rupanya, si bapak ni seolah-olah dapat tahu yang pasanganya dah takde, taknak makan dan dah tak ceria dan 2 3 minggu selepas tu, waktu aku balik kerja, aku ingatkan dia tidur depan sangkar anak-anak dia, rupaya si bapak ni juga dah mati mungkin disebabkan rindu kat si cuki. Sekali lagi hubby aku tanam bersebelahan tempat dia tanam si ibu ni.

Walaubagaimanapun ,aku berpuas hati sebab aku telah menjaganya dengan sepenuh hati semasa dia hidup. Aku selalu bawak mereka ni ke klinik untuk dapatkan suntikan, aku selalu mandikan dan makanan yang diberi sentiasa terurus walaupun aku dalam kepenatan sekalipun.

Dan tinggalah anak-anaknya sebagai mewarisi generasi cusi dan cuki. Aku telah membeli sangkar 3 tingkat dan untuk kali ni aku tidak lagi melepaskan sepertimana mak bapak mereka ni. Kadang-kadang je aku bagi diarang keluar. Tapi sayangnya walau macamana aku jaga pun, masih lagi ada orang yang berhati busuk dan mencuri 2 ekor si kaler hitam ni. Mungkin disebabkan bulu mereka ni sangat tebal dah macam teddybear kot, itu yang menyebabkan ada sesetengah pihak yang sanggup mencuri bila aku takde kat rumah.

Dan sekarang sehingga harini, yang ,masih tinggal 2 ekor je, hitam dan putih. Aku rasa mereka ni  sumer nya betina sebab tak beranak pun, oklah kot ditambah aku pun dah tak rasa nak membela lagi selepas ni, mungkin mereka ni yang terakhir aku akan menjaga. Selepas ni mungkin aku dah tak akan membela rabbit lagi kot (kot lah). Macam nak bela kucing je pulak. uhuukk.

Sedikit info, kalau nak membela rabbit ni pastikan kita benar-benar bersedia, sebab haiwan ni memerlukan penjagaan rapi tak macm kucing yang boleh berdikari. Rabbit mengharapkan kita memberi makan dan kalau terlepas dia memang tak pandai balik rumah. Jadi memang sentiasa perlu pengawasan dari kita.

Sekali kita memelihara pastikan kita tidak mengabaikannya. 



.CUTAM.







.CUTIH.











.PENJAGA.



.RABBIT KE BEAR NI DADDY? KONPIUS NIA.



KLU SUH KUTIP RAMBUT MUMMY...EEEEEEE...BULU NI TAK EEEE..PLAK KAN.
















ca...ca...

No comments:

Post a Comment

Komen murni murni je yer..muchoo..