Mr.Tabung

Monday, April 2, 2012

Idaman hatiku...


Mampu ke aku menukar gaya rambut aku yang sedia ada ni menjadi gaya rambut idaman aku. Kalau sesaper nak bagi tips pun sila-silalah kemukakan yer. Terlebih dahulu aku ucapkan terima kasih.

Rambut asal aku sebenarnya adalah curly murly + kasar + tebal atau kesimpulannya aku memang tak selesa. Setelah terciptanya teknik rebonding di mana mampu menukar dari rambut yang kerinting ke lurus. Tanpa memikirkan kesan dan akibat aku terus mencuba. Mengambil masa lebih dan kurang 2-3 jam, aku sanggup menahan kepala aku ni kat saloon. Oleh kerana masa mula-mula keluar teknik ni, harganya boleh mencecah sampai RM300. Tapi kalau sekarang RM100 tu pun dah kira mahal lah.

Hasilnya memanglah memberangsangkan sebab untuk kali pertamanya aku rasa kepala aku ringan sangat tapi ada pantangnya iaitu ; jangan bagi kena air dalam tempoh 3-5 hari. Demi nak cantik aku sanggup berpantang walaupun rasa sangat tidak selesa. Selesai je tempoh berpantang, apabila siap di shampoo dan ber-conditioning, fuhhhh...lega yang teramat. Dan aku pun mulalah berbangga sebab rambut tak perlulah disikat sangat kerana dek kerana terlalu lurus dan licin.

Tapi semua tu berkekalan hanya untuk 6 bulan, setelah rambut mula memanjang, aku mula melihat rambut yang tumbug dah mula nak kembali seperti asal dan tanpa berlengah-lengah lagi aku terus me-rebondingkan sekali lagi sehinggalah aku diperkenalkan teknik relaxing. Ianya lebih kurang sama dengan rebonding Cuma teknik ni lebih nampak real, sebab kalau rebonding rambut akan menjadi terlalu flat (iron). Aku mula tertarik dengan teknik ni walaupun masa yang diambil pun kurang sedikit je ditambah harganya pun lebih murah, ada sesetengah kedai RM70 je.

Menurut hair designer perbezaan antara rebonding dengan relaxing adalah ironing. Kalau rebonding, di akhir sesi rambut akan di iron tapi sebaliknya kalau relaxing. Oleh sebab itu, rambut akan nampak more natural kalau relaxing (nama pun relax kan). TETAPI. Relaxing lebih sesuai kepada rambut yang curly nya tak terlalu heavy. Kalau bagi rambut yang memang heavy curly, dicadangkan rebondingkan je untuk mendapat hasil lurus yang diinginkan.


Ok, sekarang ni aku tengah gilakan fesyen rambut mcm ni :

.PILIHAN PERTAMA. 








.PILIHAN KEDUA.









































 

Akan ku tunggu masa yang sesuai untuk ke menjejakkan rambut ku ke saloon yang menjadi pilihan hati dan wallet aku. Harap-haraplah menjadi fesyen aku tu, kalau tak jugak, habislah aku, takkan asyik nak straight hair je (dah bosan)sebab rambut yang ‘curl-curl kat bahagian bawah’ ni nampak seksi n gojes. Kalau panjang rambut lagilah bertambah ke-gojesan nyer. 






1 comment:

  1. rambut rebonding ingin membuat relaxing boleh ke ? meyesal buat rebonding

    ReplyDelete

Komen murni murni je yer..muchoo..