Mr.Tabung

Wednesday, April 4, 2012

Excuse me, do u speak english??


Errrr, haishhh. Asal lah susah betul nak keluarkan satu ayat, padahal aku faham je apa yang sepatutnya dijawap, tapi terlalu takut jikalau sebutan aku tu ke laut.

Setelah dikaji dan diselidik, antara satu sebab kenapa masyarakat sangat takut untuk berbahasa inggeris adalah kerana tidak yakin pada diri sendiri. Selain ada sesetengah memang ‘zero’ english ataupun ‘half’ English. Bagi yang memang dilahirkan dalam keluarga yang penggunaan bahasa rasmi adalah English, memanglah tak dinafikan pertuturan mereka-mereka ini memang tip-top dan ‘cair’. Tetapi sebaliknya pula bagi golongan yang lahir-lahir je memang dah difahamkan dengan dialek ibunda masing-masing. Tak boleh disalahkan jika untuk memahirkan penggunaan bahasa ni, haruslah diikuti dengan mengambil kelas yang bertauliah ataupun kalau nak jimat duit, belajar je dari kawan-kawan yang super duper english mereka.

Kalau salah sebenarnya tak payah nak malu atau segan, sedangkan mat-sallleh datang Negara kita pun kalau cuba berbahasa melayu, ternyata pelik dan azab bunyinya, habis kuat kita akan tolong perbetulkan je, betul tak?? Ada ke kita nk hina-hina? Mestilah takde kan?? Haaa, begitulah jugak sebaliknya bagi kita yang cuba nak mem-praktikkan bahasa ibunda mat-salleh ni. Yang penting, keberanian kena lah menebal dan lantaklah orang nak gelak hingga semput ke ataupun koma yang penting satu hari nanti kita yang boleh berbangga setelah puas berusaha. Kannnn????

Tapi bagi yang ada kemahiran berbahasa omputih tu, tak payahlah nak over sangat, kenkadang lebih dari mat salleh pulak aku dengar, biasa-biasa sudaaa...ini sampaikan ada yang sebut “R” sampai ber-vibrate telinga aku ni, motif??? Ko duduk german baper tahun nak slang bagai. Lagi satu, orang boleh kenal lah, antara orang yg betul-betul fluent (tul ke ejaan aku nih?) atau yang hanya broken engllish. What eveRRRR....hehehehehe...

Antara yang perlu ditekankan semasa belajar bahasa inggeris adalah:

;tatabahasa ; sebutan ; penyusunan ayat

Insyallah, dengan usaha kita pasti berjaya!!!!!!


Yes, i can speak in english, anything i can do for u sir?? 





No comments:

Post a Comment

Komen murni murni je yer..muchoo..