Mr.Tabung

Wednesday, March 28, 2012

Selamat Tinggal....


Tempat baru.

Seperti ada yang dah sedia maklum, aku kini bukan lagi warga Jabatan Kastam Diraja Malaysia. Mula menabur bakti pada 6.12.1999 sebagai Pembantu Tadbir (Perkeranian/Operasi) di Jalan Duta, Kuala Lumpur. Aku sangat berbangga kerana menjadi salah seorang warga Jabatan Kastam. Masa tu umur baru je 19 tahun, memandangkan aku terlalu ‘rajin’ nak sambung belajar lagi, jadi baik aku terima je tawaran kerja. Alhamdullilah, tidak sia-sia aku memilih tawaran ni .

Permulaan kerja memang lah agak kekok kerana, freshie kan....semua nya fresh lah. Berjauhan dari keluarga untuk pertama kalinya sedikit sebanyak memudarkan semangat aku, akan tetapi ada segelintir yang menasihati aku supaya bersabar menyebabkan aku berjaya mengharungi pahit getir (uhuuuu)sehingga ke hari ini.

Dari tahun 1999 aku telah ditugaskan di Bahagian Perkhidmatan Teknik, Cawangan Penjenisan sehingga Julai 2007 aku telah ditukarkan ke Bahagian Cukai Dalam Negeri.

Tahun 2002, Jabatan (HQ) telah berpindah ke Putrajaya, wowwww...sangat teruja sebab mendapat pejabat baru dan canggih. (telifon soranggg satuuuuu....ihiii)agak kejakunan jugaklah memula tu, tapi superbbb besttt....tandas sangatlah besar aku rasakan masa tu, tapi bila dah biasa, taklah besar sangat pun. Patisyen sorang satu (tak lagi macam meja budak sekolah). Dalam erti kata lain memang sangat teruja lah.

Sekali lagi dalam tahun 2+++ (maaf aku tak ingat tahun berapa) aku telah di anugerahkan oleh Ketua Jabatan (hebatt nohhh) Anugerah Pekerja Cemerlang. Syukur tak terhingga kerana jasa aku dikenang (dramatic lah pulakkk). Yeayyyyy dapat duit oooo RM1000.00 dan sijil, oklah tu beb, terisi jugak dalam buku servis aku yang comel tu.

Aku banyak menyertai aktiviti-aktiviti kebudayaan, memandangkan aku memang suka benda-benda macam tu, ramai kawan dan of coz dikenali. Aku sempat bertukar KP sebanyak 5 kali dan daripada pegawai  tak pakai uniform ke beruniform, sumer transformasi terkini sempat aku lalui lah.

Walaubagaimanapun, sayang macamana sekali pun aku pada Jabatan aku tu dan setelah berkhidmat 12 tahun, harus ku tinggalkan jua, baru je sebulan pejabat bahagian yang aku kerja tu berpindah ke pejabat lain (dari presint 2 ke presint 3) aku telah mendapat tawaran naik ke Gred N22 sekaligus memegang jawatan Ketua Kerani (CC). 28.12.2011 berkuatkuasa pertukaran aku dan 2 Januari 2012 aku telah melapor diri di Pejabat dan Jabatan baru dan menjadikan aku junior dari segi pergaulan (kalau perkhidmatan of cozlah aku dah senior).

Bermulalah kehidupan, pengalaman dan kawan baru. Suka atau tidak, aku harus meneruskan dan begitu juga staf-staf di situ, suka atau tidak mereka haruslah menerima kehadiran aku yang sedikit sebanyak akan menyinari keadaan di situ (perasan gilerrrrr).

Apapun, sehingga ke hari ini, aku merindui suasana kerja , kawan-kawan, rutin harian aku dengan besfren aku (cujen the lejen), bos-bos yang dah mengenali aku dan segala-galanya di pejabat lama aku tu. Tidak sama sekali aku akan melupakan Jabatan Kastam Diraja Malaysia yang telah mengajar aku mengenali dan berkhdimat untuk Negara yang ku cintai. Andai satu hari nanti, masih ada peluang untuk aku kembali ke situ, insyallah akan ku rebut peluang itu. Aminnn...

~~ TERIMA KASIH ~~ 
.inilah aku.


.JKDM di Putrajaya (HQ).

No comments:

Post a Comment

Komen murni murni je yer..muchoo..