Mr.Tabung

Tuesday, November 6, 2012

Bila kisah remeh ditemehkan..

,Al kisah terjadinya satu cerita yg agak bodoh tahap mereng yang terjadi di Zimbabwe bkn di negara kita yer sbb kita kekurangan org yg suku akal macamni.

Cerita ni hanya menggunakan dua watak utama dan diberi nama si miskin dan si kaya (dalam kurungan bkn nama sebenar). Watak sampingan adalah dimasukkn nti supaya takdelah nmpak mcm pelik sgt.

Si miskin ni baru je memulakan kerjaya nya di satu pejabat di sebuah bandar yg terletak agak jauh dari rumah setingganya di mana memerlukan byk kos utk dia berulang alik setiap hr tambahan lagi dia hanya mempunyai satu kenderaan je yg hanya digunakan oleh suami dia iaitu sebuah beca.

Walaubagaimanapun bg menunaikan tanggunhjawap yg telah diamanahkan maka terpaksalah suami si miskin ni brrulang alik untuk mengambil dan menghantar atau kalau dikirakan di malaysia ni perlu melalui 4 kali tol yang berjumlah rm3.30 bg satu tol.Korang darabkanlah sendiri ye.

Sehinggalah simiskin ni menjumpa alternatif lain iaitu dgn menumpang seseorang yang sehala utk ditumpang itupun cuma waktu ptg je which mean only for one way.

Oleh kerana kalau simiskin ni tidak bertanya atau menyuarakan hasrat hati nescaya takde sape pn boleh baca isi hati dia, maka bertemulah dia dgn seorang makhluk yg sgt sempurna ciptaan tuhan ni dan dgn rendah diri dia tlh pn bertanya samada bolehkh dia mnumpangkn diri semasa setiap kali waktu balik kerja? Dan makhluk itupn atau dinamakn dgn sikaya tlh bersetuju utk menumpangkan dan tumpangan itu tidak memerlukan sikaya ni menambah jarak km kenderaan mewah dia pun kerana simiskin hanya menumpang sampai ditpt tinggal sikaya tersebut dan suaminya akan menjemput dari situ.

Simiskin telah membuat bayaran pd setiap hari iaitu sbyk Rupiah 4 krn tol yg dikenakan hanyalah Rupiah 3.30. BAKI 0.70 boleh sikaya menabung atau sbgnya. (maaf matawang zizbabwe tdk dinyatakan dgn betul,jd guna rupiah jrlh).¤

Sepanjang simiskin menumpang sikaya telah ramai yg bercerita dan pelik mcmana simiskin ni boleh bertahan dgn perangainya yg pasang surut tu.Well..at the first place, simiskin ni tak faham sgt apa yg org perkatakn tu tapi lama kelamaan baru dia faham tapi dia ttp abaikan dan x ambil pusing dgn sikap sikaya yg mmg pelik tu.

Salah satu pangai mulia sikaya ni, setiap kali dia bercuti atau sbgnya tak pernah diberitahunya pd simiskin ni, nasib ada mesin teleks yg mnghantar pesanan yg mngatakan si kaya ni tak bekerja pd hari trrsebut dan setiap kali itu jugalah simiskin ni kelam kelibut mncari kenderaan lain utk ditumpang.

Lama kelamaan, batu pn boleh lekuk inikan pula manusia, simiskin ni dah tak tahan lg dgn sikap sikap dan perbuatan yang kurang matang sikaya itu dan mencari insan lain sbg ganti dan w/bagaimanapun tak pernah terlintas di benak hati utk bermusuhan dgn sikaya dan dibuatnya spt biasa ttp malangya simiskin telah dimusuhi oleh sikaya.

Dihantarnya pesanan yg berunsur perli tak bertempat  sehinggalah simiskin ni telah meletup maka inilah saat utk dibongkarkan apa yg trrpendam selama ni. Pesanan utk sikaya yg membaca petikan seterusnya ni, terimalah dgn hati yg terbuka setiap penjelasan yg bakal diselak ini dan dgn nama Allah yg mencipta setiap makhluk dimuka bumi ini, setiap ayat yg dikeluarkan adalah benar benar belaka dan bukan ditokoktambah atau direka!

-Ya mmg betul kau tak pnh pelawa aku naik atau tumpang kau tapi bukan ke aku telah tanya kau secara berhemah akan niat hati aku tu(takkan hebat sgt kau sampai boleh baca niat hati aku kalau bkn aku yg perlu menyuarakan pada kau)??? Dan kau jgk yg telah setuju betul x? Takde pn aku letak pisau kt leher kau agar kau setuju kan??

-cuba kau kira berapa kali kau terpaksa hantar aku balik dan amik aku kt rumah itupun sbb laki aku takda dan terlupakah kau yg RM100 yg aku byr kat kau tu separuh darinya adalah utk khidmat kau selama dua hari tu dan itu tak termasuk tol yg aku ttp byr wlpun kalau nk diikutkn pakejlh rm50 utk 2 hari?

Tahu pulak kau kecik hati bila aku tak mesej kau bila aku dah mula menumpangkan diri dgn org lain?? Tapi knp kau tak pastekn kt laman sesawang kau tu mesej penjelasan aku tu???  pernah tak kau terfikir sepanjang aku dgn kau pernah tak kau inform aku bila kau tiba-tiba cuti mengejut ataupun mc?? Nasib baik ada hamba allah yg sudi maklumkn pada aku, kalau tak???

Come on lh sis, takde sape boleh baca isi hati kau ok!!

Perlu ke ko asik nk memaksa org berterima kasih pada kau?? Who do u think u r??? Lagipun bkn ke stiap kali aku turun dari kereta kau setiap kali itu jgklh aku ucap terima kasih dan kau tak baca ke setiap kali aku mesej ko setengah jam sblm balik aku akn said terima kasih jugak??? Still not enough for u?? Ko igt ko hebaat sgt lgpun ko pn takkan tlg buat keje org dgn ikhlas klu takde  "income tepi" yg luuumaayaaann...kann??

Alang alang ko da cari pasal dgn aku so mmg terbaeklah aku luahkn segalanya. Ko jgn lh nk mngharapkan sgt pertolongan ko tu perlu smpy org hantat surat @ sijil penghargaan atas jasa ko tu maybe ko pn terlupa selama ni aku tak pnh bg bantuan kat ko kan?? Aku x kisahlah bebs..bila namanya aku da tolong x perlulh aku nk memaksa ko say thanks kt aku...so childish!!

Ke sbnrnya ko rasa tekanan bila melihat org bermesra mesraan dgn kengkawan sdgkan ko?? Ataupun ko nak sgtt aku kembali ke pangkuan ko sbb selama ni aku je yg sudi mendengar luahan isi hati ko??

Learn from this lesson lah..

Ko jgn sll amalkan sikap tak puas ht n cpt sentap ko tu x memasal k sbb aku rasa takde sapepun perasan kehadiran ko pun so just b humble n nescaya ramai org akan simpati dan sayang ko.

Dan juga;
Ko tak igt ke setiap kali klu aku tak naik kereta kau tu..aku akan bitau ko dan ko dah lupa ke jawapan mulia yg ko bg??? (nak balik dgn dia hari hari pn org tak kisah) what is tht suppose  meaning to u??? Tapi bila sekali aku buat terus kau sentap pulak.

Wakeup lah big girl!! Kalau aku ni xnk jaga airmuka ko aku da cterkn apa yg org ckp ttg ko; 9:10 all talked abt how bad u r!! Dont tell me yg kau tak heranlah beb, klu betul ko tak heran ttg org takkn ko add fren dlm fb ko!! Takkan ko camwhore dlm profile pic ko?? Aku taknak persendakan kekurangan pd diri kau sbb aku pn tak sempurna tp sekurang2nya aku masih mampu menjaga ht dan perasaan ko selama ni
But u never appreciate it.N im not an angel either k..

Kalau kau terus nk hidup berlandaskn dgn prinsip ko iaitu " baik dgn seseorang hanya sbb ada kepentingan utk ko"  maka tak perlulah nk sentap whn people did the same thing to you!!

Tuhan dah ciptakan insannya serba kekurangan tp bila kita menambahkn lg kekurangan yg ada maka terimalah akibatnya nanti.

Senang ke hati bila hidup dikelilingi org yg meluat tgk muka kita??? Jus behave urself k!! Dun xpect sumting better whn u never learn how to respect other people!!

Dan satu lg pesanan ikhlas; setiap sen duit yg aku bagi selama ni adalah dari gaji aku yg halal dan bkn dari duit sampingan yg haram!! U noe wat i mean rite?? So stop foolish around or something tht out from ur imagination will split out!!!

U better b careful when u mess with me bcos once i start its not sumthing  ez to end up !!

Jangan kerana chivaz setitik rosak coke segelas dan jgn kerana ikutkn hati seumur hidup akan binasa..this is not blackmail its only a reminder for u to watch out every single word came out from ur mouth!! Think abt it twice ok???  byk lg akn terbongkar setiap kali bila kau meneruskn lg hasrat hati kau tu.

Ok..itulh pesanan ringkas  dr simiskin utk sikaya.Mayb ada lg byk rahsia tp blm masa utk disiaraya kan.

Salam satu malaysia!!! Mirror mirror urself!!

Kisah ni sesuai di pra tonton utk budak pra sekolah je sbnrnya..well wat to do.. The truth must come out...n plssss GET REALLLL!!!

2 comments:

  1. chivas setitik,rosak coke segelas ek? i loike dat pepatah~ baru nyer ek? cayalah akak~! pemurah lagik...dia yg tak sedor2~ kahsian~

    ReplyDelete
  2. terokk la orang camtu kak..ishhh nak kena hina nih...kang g bunuh diri kena hinaan aku kang..hahahaha..

    ReplyDelete

Komen murni murni je yer..muchoo..