Mr.Tabung

Thursday, June 7, 2012

Sampainya hati dia..


Hmmm..baru-baru ni aku telah menjadi tempat meluah perasaan seorang kawan aku ni. Kisah rumah tangga dan biasalah yang sinonim kalau permasaalahan rumahtangga ni tak lain tak bukan bila suami mula menunjukkan sikap-sikap dingin dan ‘panas’ bila berada kat rumah. Sebenarnya perkara ni dah terlalu meluas sampaikan dalam tv pun boleh menjadi tajuk utama pabila melibat kan artis.

Kawan aku ni bukan nya artis pun cuma penjawat awam yang beruniform je. Kalau dilihat dari segi fizikal aku memang tak percaya yang sebenarnya dia ni memiliki hati dan jiwa yang sangat lembut serta penyabar. Maybe kalau aku kat tempat dia aku tak boleh setabah tu kot. Betul lah kata pepatah jangan menilai seseorang melalui ciri-ciri fizikal. Selami dan fahami barulah kita boleh membuat penilaian.

Bukan niat aku untuk menjadikan cerita dia sebagai satu hal untuk dihebohkan atau disensasikan cuma sekadar member pandangan ataupun mendapatkan pendapat sebab aku ni bukan pakar motivasi untuk member inasihat apatah lagi bermotivasi.

Berkahwin sudah hampir sepuluh tahun dan sudahpun dikurniakan zuriat seramai 3 orang. Tempoh perkenalan yang singkat terus diakhiri dengan perkahwinan rupanya telah menguraikan cerita dan perilaku sebenar sang suaminya ni. Walaupun begitu kawan aku ni tetap bersabar demi perasaan kasih dan sayang yang sangat mendalam pada suami. Segala kemahuan dituruti dan dipenuhi walaupun kalau secara logiknya kewajipan itu haruslah dilaksanakan oleh seorang suami.

Hari berganti hari tahun berganti tahun harapan agar sikap suaminya berubah hanyalah tinggal harapan malah keadaan makin bertukar teruk apabila suami mula banyak helah untuk tidak berada di rumah dengan alasan ker.ja Sesungguhnya alasan itu memang tak boleh dipakai sebab jawatan yang disandang oleh suami itu adalah sama dengan jawatan isteri jadi tak banyak perbezaan pun. Paling lewat sepatutnya sudah boleh berada di rumah pada jam 6 petang memandangkan jarak antara rumah dengan pejabat sangatlah dekat.

Tapi kawan aku ni masih bersabar tetapi kesabaran makin hilang bila banyak cerita-cerita yang tak sedap didengar yang dikaitkan dengan perempuan lain telah menerjah ke telinga kawan aku ni. Ada sumber yang sering melihat suaminya bersama seorang perempuan lain di pusat membeli-belah terkemuka dalam keadaan yang sangat mesra sedangkan kalau dengan isteri sendiri tidak pernah sama sekali untuk keluar bersama apatah lagi bersikap romantic sampaikan satu tahap apabila kawan aku ni nak duduk dekat bersebelahan(kat rumah) pun dimarahinya. Apakah????

Denganlinangan airmata, kawan aku ni bercerita lagi di mana pernah satu hari dia terjumpa resit kelab dan alat-alat yang mencurigakan seolah-olah telah terjadinya satu perbuatan terkutuk yang haram selain dari isterinya yang sah. Aduh.. sedihnya hati aku bila mendengar tapi yang mampu aku buat hanyalah mendengar dengan penuh perasaan.

Bila ditanya tiada jawapan yang diperolehi kerana suaminya terus keluar rumah dan mungkin 2 3 hari baru balik dan meninggalkan kawan aku ni dalam keadaan tertekan, marah dan sedih. Sampai hati suami dia kan???

Apa lagi yang dia mahu sebenarnya, untuk menarik minat suami, bila berada kat rumah kawan aku ni sedaya upaya untuk tidak kelihatan selekeh, apa yang disukai suaminya dipakainya dan segala urusan anak dan keperluan rumah dilengkapinya. Kadang-kadang dia rasa seronok bila melihat kawan-kawan lain yang bahagia dengan suami sedangkan dia?? Hanya mampu berasa ceria dan gembira bila berada di pejabat dan bila di rumah?? Tuhan je yang tahu.

Demi anak-anak seboleh-bolehnya disorok perasaan sedih dan masalah dia dan suami dan tiap kali anak bertanya mana ayah dan setiap kali itu jugalah di bagi alasan kerja dan dalam hati betapa sedihnya melihat wajah anak-anak yang tidak berdosa itu. Kalau mereka tahu apa agaknya perasaan diarang. Tak sayang ke ayah pada mereka lagi? Untuk mengelak daripada ditanya soalan sebegitu lebih baik dirahsiakan segala-galanya.

Pernah jugak kawan aku ni terfikir untuk mengakhiri segala penderitaan dia dengan memutuskan hubungan suami isteri dengan cara yang sah. Tapi setiap kali disuarakan pada suaminya hanya satu soalan yang di tanya oleh dia ‘berapa banyak u nak’?? wahhh...betapa egonya tapi selepas tu tanpa bercakap apa-apa terus dia keluar dan untuk sekian kalinya ditinggalkan kawan aku ni dalam keadaan tergantung tak bertali.

Hanya satu soalan je yang mampu aku tanya kan pada kawan aku ni, sampai bila nak bertahan???? Aku faham sejahat-jahat suami tapi dengan satu pujukan, seorang isteri akan melupakan segala kesakitan dan penderitaan yang dilakukan suami itu. Itu menunjukkan betapa kuatnya kasih seorang isteri kepada seorang suami dan aku tak pasti samada suami pun berperasaan begitu kepada seorang isteri.

Dalam situasi ni memang aku tak dapat cari sebab kenapa boleh terjadi hal sebegini dan sekalipun kalau aku terlibat dalam hal di mana kalau aku berkawan dengan suami orang akan aku pastikan hubungan itu sekadar hubungan untuk suka-suka dan tidak sama sekali aku akan meruntuhkan atau memutuskan hubungan mereka. Tapi biasalah siapa boleh terima kalau tahu suami ada hubungan dengan perempuan lain. Hihihihi.

Kesimpulan yang boleh aku rumuskan. Apabila seorang lelaki yang sentiasa merasakan dirinya muda dan sentiasa sihat akan sering tidak puas atau ego dengan apa yang dia ada tapi satu hari nanti apabila semua yang dimiliki ditarik satu persatu oleh yang maha berkuasa maka barulah keinsafan atau penyesalan akan timbul dan pada ketika itu dia masih bernasib baik jika isteri nya masih berada disisinya tetapi jika tidak, itulah pembalasan yang dia harus tanggung untuk segala penderitaan yang telah dia buat pada seorang perempuan yang bergelar isteri.



Sekian.




No comments:

Post a Comment

Komen murni murni je yer..muchoo..